Veelgestelde vragen

Blijft jouw vraag onbeantwoord? Neem gerust contact op met ons via biobox@dewassendemaan.be of (voor dringende zaken) via 09/386.82.14. We staan paraat om jouw vraag te beantwoorden op weekdagen tussen 9:00 tot 12:30 en 13:00 tot 17:00.

ALGEMENE VOORWAARDEN

Voor vragen i.v.m. jouw biobox verwijzen we je graag naar onze Algemene Voorwaarden Biobox.

BioBOX

Inschrijven op abonnementen

Hoe schrijf ik in op één of meerdere biobox abonnement(en)?

Via onze webshop kom je meteen op de abonnementenpagina. Klik elk abonnement open voor meer informatie. Je steekt het(de) abonnement(en) van jouw keuze in je winkelmandje. In het afrekenproces, zal je gevraagd worden met welke frequentie je deze biobox wilt afhalen en in welk afhaalpunt. Eens je abonnement loopt hoef je deze niet steeds opnieuw via de webshop te bestellen. Je kan dan in je account je abonnement(en) beheren.

Heb je al een account bij ons omdat je al eens bestelde op de webshop. Dan kun je inschrijven op een biobox-abonnement door deze aan je winkelmandje toe te voegen.

 

Ik schreef me in op een abonnement, wanneer kan ik de eerste levering verwachten?

Dit hangt af op welk moment in de week je bestelde en van het afhaal-ritme dat je koos voor elke biobox. Wat je hierbij moet weten is dat er elke zaterdagochtend (rond 8u) een bestelmoment is voor de bioboxen die de week erop zullen geleverd worden. Dat is het moment dat de waarde van die biobox(en) van je saldo afgaat. Je ontvangt dan ook een bevestigingsmail van de bestelde bioboxen. Dit is meteen een herinnering voor jou, wanneer en waar je je biobox(en) kunt gaan ophalen. 
 

Een voorbeeld: Een klant tekent in op een kleine groentebox wekelijks, een fruitbox tweewekelijks oneven weken en een aardappelbox 4 wekelijks even weken.
Deze klant deed dit op een donderdag in een oneven week. Op dat moment zijn we nog voor dat zaterdagochtend bestelmoment.
Op de eerstkomende zaterdagochtend (in een oneven week), zal het systeem de kleine groentebox en de 4 wekelijkse aardappelbox in bestelling nemen. Die zullen de week erop in het gekozen afhaalpunt geleverd worden. 
 

Had deze klant de abonnementen aangevraagd op die zaterdag na dat bestelmoment. Dan zal er de week erop nog niks geleverd worden. Maar de week daarop zal dan wel de kleine groentebox en de fruitbox geleverd worden.
Er moet dus eerst zo’n bestelmoment komen voordat de eerste bioboxen in bestelling gaan en die de week erop zullen geleverd worden.
Heb je op het moment van dat bestelmoment, de domiciliëring voor je abonnement nog niet geactiveerd, en je hebt nog geen saldo, dan zal de bestelling niet doorgaan en zal er geen levering komen. 
 

Bij het intekenen op een abonnement, ontvang je ook meteen een e-mail om de activering van de domiciliëring in orde te brengen. Dat is een e-mail die vraag om €0,05 over te schrijven.
Als je volledig nieuwe klant bent, kan het zijn dat deze e-mail bij je ongewenste mails beland is. Sla daarom dit e-mailadres op bij je contacten:  info@shop.dewassendemaan.be

 

Heb ik een abonnement nodig als ik wil bestellen op de webshop?

Je hebt geen abonnement nodig om te kunnen bestellen op de webshop. Een losse bestelling is mogelijk. Na het afronden = betalen van je eerste bestelling heb je ook een account aangemaakt. Je kan vrij kiezen wanneer je een volgende bestelling plaatst.

Let op! Wie geen biobox of webshop abonnement heeft, betaalt een servicekost voor bestellingen onder €35. Die kost bedraagt €4,50.

 

Wil je regelmatig bestellen, dan is het zeer handig om maandelijks via domiciliëring een vast bedrag naar keuze aan het begin van de maand te laten aanrekenen, dat meteen omgezet wordt in saldo voor de webshop. Hiervoor hebben we het webshop-abonnement van €95 per maand. Zo heb je altijd saldo voor de webshop klaarstaan en hoef je niet bij elke bestelling je bankkaart of bankapp bij de hand te hebben. Je kan dit abonnement aanvragen in de webshop in de categorie ‘abonnementen’.  Bij dit abonnement hoef je nooit servicekosten te betalen.


Prijzen en betaling

Wat is de prijs van een vast bioboxabonnement?

De prijzen per biobox vind je in onze webshop of op deze pagina.

Hoe verlopen de betalingen?

De betaling van biobox-abonnementen

Een abonnement wordt met een maandelijkse vooruitbetaling via domiciliëring aangerekend. Hier wordt niet per kalendermaand gerekend. Het systeem zal alle geplande bioboxen in rekening brengen die in de periode tussen de 2e van maand X en de 1e van maand Y in bestelling gaan = de waarde van de biobox wordt van je saldo afgetrokken. Dit bestelmoment is wekelijks op zaterdag om 8u. Dan gaan de bioboxen voor de week erop in bestelling.

 

Een voorbeeld: Voor de inning in juli 2024.
Alice heeft een wekelijkse kleine groentebox en een tweewekelijkse fruitbox in de even weken in een afhaalpunt op woensdag. Elke 2e van de maand gaat de berekening voor de betaling door. Het systeem zal de bioboxen rekenen die in bestelling gaan in alle bestelmomenten die na 2/07, maar voor 2/08 vallen. Dat wil zeggen de bestelmomenten van zaterdagen 6, 13, 20 en 27 juli 2024. Op die momenten gaan alle te leveren bioboxen van de week erop van het saldo afgetrokken worden en ontvangt de klant een bestelbevestiging via e-mail waarin staat wanneer die biobox mag afgehaald worden.
Terug naar Alice.
Het bestelmoment van 6/07 bestelt : 1x kleine groentebox en 1x fruitbox, want de week erop is een even week. 

Het bestelmoment van 13/07 bestelt : 1x kleine groentebox, want de week erop is een oneven week.

Het bestelmoment van 20/07 bestelt : 1x kleine groentebox en 1x fruitbox, want de week erop is een even week.

Het bestelmoment van 27/07 bestelt : 1x kleine groentebox, want de week erop is een oneven week.

In totaal wordt 4x een kleine groentebox en 2x een fruitbox aangerekend. (4x €15,90) + (2x €15,90) = €95,40

Kan ik de details van mijn afrekening ergens bekijken?

Als je ingelogd bent kun je via het menu onder je naam naar ‘mijn saldo’ gaan.
Daar staat bij ‘Recurrente betalingen’: welk bedrag bij de eerst volgende aanrekening zal worden geïnd.
Er is gevraagd aan de IT-er om dit op termijn uit klikbaar te maken, zodat je de details van de berekening kan zien. Momenteel zie je enkel het eind totaal voor die periode.

Kan ik mijn abonnement betalen met maaltijdcheques?

Het is niet mogelijk om via maaltijdcheques je abonnementen te betalen. Domiciliëringen van abonnementen kunnen enkel van een rekening gaan die verbonden is aan een bankinstelling.
Met de maaltijdcheques van Monizze en Pluxee (Sodexo) kun je wel een losse bestelling op de webshop betalen als je geen saldo meer hebt om je bestelling te betalen. Je zal deze keuzemogelijkheid zien verschijnen bij het afrekenen van je mandje.

Kan ik een factuur ontvangen voor mijn abonnementen en webshopbestellingen?

Ja dat kan! Als je voor het eerst een account aanmaakt (bij je eerste bestelling) of je hebt al een account dan kun je het vinkje ‘Zakelijke account’ aanvinken. Vul de nodige velden in voor je bedrijfsgegevens. Elk kwartaal einde zien wij dan wie er een factuur nodig heeft. Net zoals andere klanten vragen we je om een domiciliëring te activeren voor abonnementen op bioboxen of het webshop abonnement van €95 per maand. Voor losse bestellingen is dat niet verplicht.

levering en afhalen

Wordt mijn biobox het hele jaar door geleverd?

De Wassende Maan levert het hele jaar door bioboxen, behalve tijdens de kerstvakantie. Tijdens deze korte winterpauze worden geen bioboxen en webshopbestellingen geleverd. Al het saldo dat in je account kwam voor zowel de bioboxen als voor het bestellen op de webshop blijft staan voor latere bioboxen en webhopbestellingen. Het is dus zeker niet verloren.

Is er een afhaalpunt in mijn buurt?

Met meer dan 50 afhaalpunten in de grote regio van Gent en Deinze is er vast wel eentje bij jou in de buurt. Hier vind je alle afhaalpunten op een rijtje.

Zijn de afhaalpunten het hele jaar door open?

Niet alle afhaalpunten zijn het hele jaar open. Ook jouw depothouder gaat graag eens met vakantie. Tijdens die vakantieperiode kan je jouw biobox of bestelling ophalen in een vervangend afhaalpunt of op een vervangend afhaalmoment.

 

Een overzicht van de vakantieregeling van alle afhaalpunten kan je hier raadplegen. 

 

Pas van zodra een depot de vakantieperiode heeft doorgegeven en er vervanging is geregeld wordt het zichtbaar in het overzicht!
Je wordt sowieso ook per mail op de hoogte gebracht als jouw afhaalpunt een gewijzigde ophaalregeling heeft.

Ik kan niet op tijd in mijn afhaalpunt geraken om mijn biobox af te halen, maar het is te laat om mijn levering te wijzigen. Wat nu?

Probeer altijd eerst iemand anders in te schakelen om je biobox/bestelling af te halen tijdens het afhaalmoment. Lukt dat niet? Neem dan zo snel mogelijk, liefst vóór het einde van het afhaalmoment telefonisch of via een bericht contact op met je depothouder om te vragen of je uitzonderlijk op een ander moment kan afspreken. Je vindt bij elke bestelbevestiging via e-mail de gegevens van je gekozen afhaalpunt. Of via deze pagina door te klikken op ‘info voor abonnees’ bij jouw afhaalpunt. Houd er rekening mee dat de depothouder niet verplicht is om klanten te bedienen buiten het afhaalmoment en dat laattijdige afhaling niet altijd zomaar mogelijk is.
Depothouders hebben het recht om na enkele dagen de niet opgehaalde waren weg te nemen. Om te vermijden dat er iets gaat lekken of stinken of verloren gaat. #nofoodwaste

Mijn naam staat niet vermeld op de afhaallijst. Wat nu?

Neem dan geen biobox mee. Neem zo snel mogelijk contact op met onze klantendienst via biobox@dewassendemaan.be of 09 386 82 14 (kies voor biobox in het selectiemenu). Zo kunnen we uitzoeken hoe dit komt en een gepaste oplossing voorstellen.

Mogelijks sta je in de verkeerde week in je afhaalpunt. In je account kun je steeds het afhaalritme van je bioboxen raadplegen.

Of controleer de bestelbevestiging(en) in je e-mails.

Mijn naam en biobox staan vermeld op de afhaallijst, maar mijn box is niet meer aanwezig in het afhaalpunt. Wat nu?

Neem dan geen andere biobox mee. Meld dit aan je depothouder en neem zo snel mogelijk contact met onze klantendienst via biobox@dewassendemaan.be of 09 386 82 14 (kies voor biobox). Zo kunnen we uitzoeken hoe dit komt en een gepaste oplossing voorstellen.
OPGELET! Als je je biobox laattijdig afhaalt, zonder dat je hiervoor een afspraak hebt gemaakt met de depothouder, kunnen we de aanwezigheid van jouw box/bestelling niet garanderen. Hiervoor wordt dan ook geen compensatie aangeboden. 

Depothouders hebben het recht om na enkele dagen de niet opgehaalde waren weg te nemen. Om te vermijden dat er iets gaat lekken of stinken of verloren gaat. #nofoodwaste


In welke bakken kan ik mijn bioboxen/bestellingen vinden?

Op deze pagina kun je nagaan welke bak je voor welke biobox moet leegmaken in het afhaalpunt. En in welke bakken je je webshopbestelling kan vinden.
LET OP! Bij een webshopbestelling worden de producten die gekoeld moeten zijn, apart in een zwarte koelbox geleverd. Hier zitten meestal 2 bestellingen in. Ook die voor een andere klant. Neem je bestelling uit de bak aan de kant waar ook je naamsticker kleeft. En sluit het deksel weer goed, zeker als de andere klant nog niet om z’n bestelling is geweest.
Neem steeds je boodschappen tas, plooikrat, doos, grote rugzak, … mee zodat je je waren kan overladen. De bakken blijven in het afhaalpunt staan. 

 

Het kan dus zijn dat je uit meerdere bakken je waren moet halen. Een voorbeeld: 
- een kleine groentebox uit de rode bak zonder naam

- een brood met je naam erop uit een grote groene bak

- een niet gekoelde ‘droge’ bestelling uit een witte bak op naam 

- een ‘gekoelde’ bestelling uit een zwarte koelbox op naam.

 

Ik ga op vakantie of ben afwezig. Wat kan ik doen met mijn biobox-abonnement?

Een biobox die niet wordt opgehaald is zonde, dat staat vast! 

Je kan je abonnement pauzeren. Dat kun je zelf tot 8 kalenderdagen voor de levering instellen in je account. Als je ingelogd bent ga je via het menu rechtsboven onder je naam naar ‘Mijn abonnementen’. Daar zie je al je abonnementen. Per abonnement,  zie je links een knop ‘abonnement beheren’. Klik hierop en bovenaan zie je om welke biobox(en) het gaat en helemaal onderaan zie je nogmaals voor welk ritme en welk afhaalpunt je koos. Ergens tussenin bij ‘Abonnement tijdelijk pauzeren’ kun je een start- en einddatum invullen voor de periode die je wil pauzeren.
LET OP, dat je alle leverdata waarop je geen leveringen wilt mee opneemt in deze periode.
Vergeet niet om dit ook voor je andere biobox(en) te doen die een ander afhaal ritme hebben! 

Voor periodes van minder tot 30 dagen, gaan je betalingen = het aanvullen van je saldo gewoon door. De bioboxen zullen echter in die periode op zaterdagochtend niet in bestelling gaan en er wordt geen saldo weggenomen. Die kun je nog spenderen op de webshop.
Vul je een langere pauze in, dan krijgen wij daar melding van en zal er voor die maand of ruimere periode de domiciliëring even uitgeschakeld worden. 

 

Verschuiven van bioboxen, zoals in ons vorige systeem kon,  is niet meer mogelijk. Dit werd vooral voor 2-wekelijkse boxen gebruikt. In ons huidige systeem kun je wel tijdig de biobox voor de week waarin je wilt annuleren in pauze zetten. Het weekend vóór de week waarin je een alternatieve levering zou willen kun je wel een éénmalige box bestellen via de webshop = NIEUW. Deze vind je in de categorie ‘groenten’ voor de grote, kleine en gemengde boxen. In de categorie ‘fruit’ voor een éénmalige fruitbox.
(De mini box wordt niet meer aangeboden) 


Ook schenken van je biobox, zoals in ons vorige systeem kon, is niet meer mogelijk. De enige manier om te schenken is om via de webshop, in de categorie ‘non food’ het product ‘....’ te bestellen.
Wij schenken nog steeds oogst overschotten aan de voedselbedeling die De Rode Lotus vzw organiseert.

LEVERINGEN WIJZIGEN?

Hoe log ik in op mijn persoonlijke account?

Dit doe je door hier in te loggen. Gebruik het e-mailadres dat aan jouw account bij ons is verbonden. Ken je je wachtwoord niet of heb je het nog niet ingesteld? Klik op ‘Wachtwoord vergeten’ en volg de instructies op.

Kan ik mijn afgelopen leveringen en/of webshopbestellingen bekijken?

Ja dat kan. Zorg dat je ingelogd bent. Je kunt dan in het menu van je account. Door rechtsboven op je naam te klikken. Ga naar ‘Mijn bestellingen’. Elke biobox is ook een bestelling. Bioboxen gaan elke zaterdag om 8u in bestelling voor de leveringen van de week erop. Je kan dus enkel de bioboxen zien die al in bestelling zijn gegaan.
Ook de webshopbestellingen staan hier mee in het lijstje.

Hoe kan ik mijn biobox annuleren?

Een biobox die niet wordt opgehaald is zonde, dat staat vast! 

Je kan je abonnement pauzeren. Dat kun je zelf tot 8 kalenderdagen voor de levering instellen in je account. Als je ingelogd bent ga je via het menu rechtsboven onder je naam naar ‘Mijn abonnementen’. Daar zie je al je abonnementen. Per abonnement,  zie je links een knop ‘abonnement beheren’. Klik hierop en bovenaan zie je om welke biobox(en) het gaat en helemaal onderaan zie je nogmaals voor welk ritme en welk afhaalpunt je koos. Ergens tussenin bij ‘Abonnement tijdelijk pauzeren’ kun je een start- en einddatum invullen voor de periode die je wil pauzeren.
LET OP, dat je alle leverdata waarop je geen leveringen wilt mee opneemt in deze periode.
Vergeet niet om dit ook voor je andere biobox(en) te doen die een ander afhaal ritme hebben! 


Voor periodes van minder tot 30 dagen, gaan je betalingen = het aanvullen van je saldo gewoon door. De bioboxen zullen echter in die periode op zaterdagochtend niet in bestelling gaan en er wordt geen saldo weggenomen. Die kun je nog spenderen op de webshop.
Vul je een langere pauze in, dan krijgen wij daar melding van en zal er voor die maand of ruimere periode de domiciliëring even uitgeschakeld worden.

    Hoe kan ik de levering van mijn biobox naar een ander afhaalpunt verschuiven?

    Je kan zelf je bioboxen van afhaalpunt veranderen, doe dit tijdig. En niet de dag voordien. Dan zal het niet mee opgenomen zijn in de juiste afhaallijsten. 

    LET OP! Je kan geen periode aanduiden vanaf en tot wanneer dit het andere afhaalpunt mag zijn. 

    Je moet het zelf tijdig opnieuw naar het andere afhaalpunt zetten. 

    Zo kun je wel zelf flexibel omgaan met welke boxen je waar wilt afhalen. 

    Het veranderen van je afhaalpunt kun je in je account bij ‘Mijn abonnementen’, Je moet dit voor elke blok abonnementen apart aanpassen. Tenzij je verschillende bioboxen op verschillende afhaalpunten wilt laten leveren. Klik bij het abonnement links op ‘abonnement beheren’. Ga helemaal naar onder naar ‘Instellingen wijzigen’,  verander daar het afhaalpunt. Klik op de groene knop ‘Instellingen wijzigen’. 

     

    Controleer steeds de bevestigingsmail van de bestelling van je bioboxen. Verander je je afhaalpunt na dit bestelmoment (zaterdag 8u), maar voor de levering die in deze bestelling staat. Dan zal je biobox voor die levering nog op het oude afhaalpunt geleverd worden = het afhaalpunt vermeld in de mail. 

    Pas bij het volgende bestelmoment, zal jouw biobox op het nieuw ingestelde afhaalpunt in bestelling gaan en de week erop ook daar geleverd worden.
     

    Wil je toch nog een wijziging voor de week die komt? Neem zo snel mogelijk contact op met onze klantendienst. biobox@dewassendemaan.be of 09/386 82 14, tijdens de kantooruren (kies biobox).

    Kan ik mijn toekomstige leveringen bekijken?

    Neen, je kan geen concrete lijst zien van de toekomstige leveringen van je biobox(en). Je kan wel steeds raadplegen voor elk abonnement wanneer je hiervoor een pauze hebt ingelast.
    Verder weet je dan dat je leveringen gewoon doorgaan in het ritme dat je voor die biobox hebt gekozen. 

    Elke zaterdag om 8u ‘s ochtends gaan de bioboxen voor de week erop in bestelling. Je ontvangt daar dan een bevestigingsmail van. Hierin kan je raadplegen welke levering er de komende week in welk afhaalpunt op welke dag eraan komt. 

    Dit kan dus een herinnering voor je zijn dat je een biobox moet gaan afhalen. 

     

     

    Hoe kan ik mijn biobox verschuiven naar een andere week?

    Verschuiven van bioboxen, zoals in ons vorige systeem kon,  is niet meer mogelijk. Dit werd vooral voor 2-wekelijkse boxen gebruikt. In ons huidige systeem kun je wel tijdig de biobox voor de week waarin je wilt annuleren in pauze zetten. Het weekend vóór de week waarin je een alternatieve levering wenst kun je een éénmalige box bestellen via de webshop. Deze vind je in de categorie ‘groenten’ voor de grote, kleine en gemengde box. In de categorie ‘fruit’ voor een éénmalige fruitbox.
     

    Hoe kan ik mijn biobox wegschenken aan een goed doel?

    Schenken van je biobox, zoals in ons vorige systeem kon, is niet meer mogelijk. De enige manier om te schenken is om via de webshop, in de categorie ‘non food’ een bedrag (in schijven van €5) te bestellen. Hiermee schenken we nog steeds oogst overschotten aan de voedselbedeling die De Rode Lotus vzw organiseert.

    Ik vergiste me bij het invoegen van een pauze voor mijn biobox(en). Hoe doe ik dit teniet?

    Je kan deze instelling zelf weer verwijderen. Eens je een pauze hebt ingevoerd zie je dit staan op de pagina waar je je abonnement beheert. Bij elke pauze-periode staat een symbool van een ‘vuilbakje’. Klik op het vuilbakje om de foute instelling te verwijderen.
    Stel een nieuwe (juiste) periode in.

    Bij de functie abonnement tijdelijk pauzeren kan ik niet meer de periode aanduiden die ik wens. Wat kan ik doen?

    De startdatum die je wil kieze ligt binnen de 8 komende kalenderdagen. Dat is om te voorkomen dat je een biobox annuleert waarvoor we de inhoud bij de leveranciers al is besteld. 

    Bij de meeste leveranciers moeten wij 1 week tevoren alles bestellen. Deze bestellingen kunnen we niet zomaar elke dag wijzigen.
    Wil je toch echt dat er de eerstkomende week geen levering is voor jou, neem dan contact op met onze klantendienst. biobox@dewassendemaan.be of 09/386 82 14, tijdens de kantooruren (kies biobox).

    Kan ik mijn abonnement wijzigen in mijn account?

    Ja dat kan! Als je ingelogd bent in je account, kun je dit aanpassen bij ‘Mijn abonnementen’. Klik hiervoor het menu open rechtsboven bij jouw naam.
    Voor elk afhaal ritme is er een aparte blok voor je abonnementen. Let erop dat je voor alle abonnementen je nodige wijzigingen apart aan past.

    Klik bij elke blok op ‘abonnement beheren’.
    Bovenaan zie je de box(en) staan waarop je geabonneerd bent met een bepaald afhaal ritme (dit zie je onderaan).
    Hier verander je de hoeveelheid van dat abonnement. Je kan bvb 2 volkoren broden per levering laten leveren.

    Net eronder kun je andere abonnementen toevoegen die dan hetzelfde afhaal ritme hebben als het abonnement dat er al was. 

    Het abonnement dat je niet meer wenst verwijder je door op het ‘vuilbakje’ te klikken.

    Onderaan kun je het afhaal ritme aanpassen voor de box(en) die bovenaan vermeld staan.
    Hier kun je ook je afhaalpunt veranderen. Vergeet niet op te slaan door te klikken op ‘instellingen wijzigen’. Vergeet dit niet te herhalen als je nog abonnementen met een ander afhaalritme hebt!

    Kan ik mijn abonnement stopzetten in mijn account?

    Dat kun je zelf in je account bij ‘mijn abonnementen’.Door bij elk abonnement op ‘beheer abonnement’ te klikken.
    Bij elk actief abonnement zie je een vuilbakje staan. Door hierop te klikken verwijder je dit abonnement.

    Resterend saldo maak je nog op eigen ritme op door producten te bestellen op de webshop.
    Je kan ook cadeaucheques van De Wassende Maan aankopen met je tegoed (bij non-food) om zo je resterende saldo in onze winkel te kunnen spenderen.

    De inhoud van je biobox

    Welke box past best bij mij?

    Daar kan alleen jij zelf over beslissen. We geven graag wat meer info mee, zodat jij kan kiezen welke formule het beste bij jou aansluit qua inhoud of frequentie. 

    • De grote groentebox is geschikt voor gezinnen, of koppels die veel groenten eten. 
    • In de kleine groentebox en de gemengde groentebox zit ongeveer hetzelfde volume aan groenten. Bij de gemengde wordt dit nog aangevuld met een kleine hoeveelheid fruit. 
    • Zowel de kleine als de gemengde box is geschikt voor een koppel. een alleenstaande die veel groenten eet of voor een gezin dat minder groenten eet. 
    • Neem je de kleine of gemengde box om de 2 weken, dan is het ook geschikt voor een alleenstaande. 
    • Als dit nog teveel is kun je ook kiezen voor 4 wekelijkse afname. 
    • Met de fruitbox kan je een gemiddelde fruitmand goed vullen.

     

    Wil je graag afwisselen? Dat kan! Qua frequentie kan je kiezen voor wekelijks, tweewekelijks of vierwekelijks. Zo kan je bvb. de ene week een kleine groentebox en de andere week een grote groentebox vragen. Alle variaties hierin zijn mogelijk. Creëer je eigen formule! 

    Je kan steeds je formule veranderen. Je kan zelf bioboxen toevoegen en verwijderen, de frequentie en/of het afhaalpunt wijzigen in je account bij ‘mijn abonnementen’.

     

    Er ontbrak iets in mijn biobox. Wat nu?

    Onze oprechte excuses! Foutjes maken is menselijk, maar we zetten ze dan ook graag recht. Geef ons zeker een seintje via biobox@dewassendemaan.be. Je ontvangt dan de waarde van dat product in saldo. Je kan hier dan iets mee bestellen op de webshop.

    Een te zachte tomaat of een te rijpe peer... Wat nu?

    Kwaliteit, daar willen we voor staan. Toch kan het eens gebeuren dat er tijdens het maken van al die bioboxen en bestellingen een zachte plek of slap blaadje werd gemist. Dit zetten we uiteraard graag recht. Geef ons zeker een seintje via biobox@dewassendemaan.be. Je ontvangt dan de waarde van dat product in saldo. Je kan hier dan iets mee bestellen op de webshop.

    Worden alle producten gekweekt op De Wassende Maan?

    Een groot deel van het jaar zijn de groenten in je biobox en op de webshop van onze eigen biodynamische teelt, kraakvers van ons veld.
    In sommige maanden, vooral in de winter en het vroege voorjaar, hebben we niet voldoende. Omdat we veel variatie willen garanderen gaan we de producten voor deze seizoenen in de eerste plaats aankopen bij collega bio(dynamische) boeren.

    Als we bij deze leveranciers niet voldoende kunnen aankopen, proberen we in de eerste plaats te bestellen bij The Food Hub, een Belgische biologische coöperatieve groothandel.  

    Bij hen moeten we ook zijn voor heel veel Europees fruit het jaar rond. Zo kunnen we rechtstreeks inkopen bij boerencoöperaties uit Zuid-Europa. Daardoor kunnen we heel wat exotisch fruit in bepaalde seizoenen van binnen Europa inkopen. Geen overzeese mango’s meer!
    Al sinds de start van The Food Hub (TFH), is De Wassende Maan een belangrijke partner voor TFH. Dat is in juni 2024 bekrachtigt door bij elkaar coöperant te worden! Het moto van TFH is: Power to small scale farming! ✊🏼


    Ik krijg mijn groenten niet op. Wat nu?

    Kun je de hoeveelheid groenten even niet meer bolwerken? Dan raden we aan om wat extra porties soep, geblancheerde groenten of spaghettisaus te maken voor in de diepvries. Dat komt geregeld van pas! Of ga eens aan de slag met bokaaltjes vol pickles, chutneys en gefermenteerde groenten. Die zijn ook heel leuk om weg te geven.

    Nog steeds groenten over? Geen nood. Je kan je abonnement eens een weekje pauzeren. Hoe je dit doet vind je ook in deze vragenlijst!


    Biodynamisch? Proberen niet alle bedrijven dynamisch te zijn?

    Uiteraard! Ook op De Wassende Maan heerst een springlevene dynamiek. Maar wist je dat “biodynamisch” veel meer is dan gewoon bio en dynamisch? Hier lees je meer over ons biodynamisch bedrijf en het Demeter-keurmerk, waar we fier op zijn!

    Bananen? Die komen toch van ver?

    Voor producten die we niet zelf telen gaan we altijd op zoek naar een zo lokaal mogelijke herkomst. Voor groenten lukt dat doorheen het hele jaar aardig goed. Aan het einde van de winter of aan de start van het voorjaar kan het al eens gebeuren dat we de mosterd toch wat verder van huis moeten gaan halen. Om jouw biobox zo duurzaam als mogelijk te houden, beperken we ons altijd tot Europese teelten die per vrachtwagen tot hier komen. Zo kunnen we jou met de hand op ons hart beloven dat je nooit (nooit!) boontjes uit Kenia in je biobox zal terugvinden.

    Voor fruit is dat echter heel wat moeilijker. Bij de vraag “Worden alle producten gekweekt op De Wassende Maan?” vind je meer info over onze samenwerking met The Food Hub, vooral voor het fruit. Zo hoeven we bijna geen enkel fruit van overzee uit andere continenten halen.
     

    Voor bananen is dit echter een ander verhaal. Binnen Europa worden die enkel op de Canarische eilanden (die tot Spanje behoren) geteeld. Deze bananen zijn wel soms te koop op onze webshop en in onze winkel, als wij ze kunnen inkopen ten minste. Deze komen ook via TFH. Je bent dus verzekerd dat het van een boerencoöperatie komt en de telers en arbeiders eerlijke lonen ontvangen.
    Deze bananen zijn wel duurder dan de overzeese. 

    Voor de bioboxen is dat daarom iets moeilijker en kopen we toch de overzeese bananen via de gewone biologische groothandel.
    Hier kopen we steeds de fair trade bananen in.

    Aubergines? Groeien die niet in verwarmde serres?

    We proberen groenten uit verwarmde teelten zoveel mogelijk te mijden. In de zomer en het najaar lukt dat goed, aan het einde van de winter en in het voorjaar is dat soms wat moeilijker. Dan sluipt er al eens een "verwarmd" product de bioboxen binnen. Hierbij gaan we op zoek naar bioboeren die warmtekrachtkoppeling of pelletsystemen gebruiken. Bv. bij EcoVeg in het Oost-Vlaamse Assenede worden de serres met restwarmte van een kleine gascentrale opgewarmd. Best wel eco, dus!


    Soms kopen we via TFH in de winter ook teelten in, die warmte nodig hebben. Ook in Zuid-Europa worden serres gebruikt. Echter TFH werkt enkel samen met boeren die onverwarmde serres hebben. Gezien ze in Zuid-Europa liggen, kan dit voor ons toch een verlenging van het seizoen van deze producten betekenen. En toch een welgekome afwisseling zijn voor de lokale knollen en kolen in de moeilijkste maanden van het jaar.

    Ik wil een onregelmatigheid melden over mijn biobox. Hoe doe ik dat?

    Doe dit altijd zo snel mogelijk via email (biobox@dewassendemaan.be) of telefonisch (09 386 82 14), en niet via de afhaallijst die in je afhaalpunt ligt. De ingevulde afhaallijsten worden een week later pas teruggebracht naar De Wassende Maan. Bovendien kan het wel eens gebeuren dat papieren in het afhaalpunt verloren geraken, waardoor we de afhaallijst niet meer te zien krijgen. De afhaallijst dient alleen om de afhalingen correct te kunnen opvolgen in het afhaalpunt.

    Waarom een biobox?

    De bioboxen zijn erg belangrijk voor de boerderij. Hoe zit dat in elkaar?

    Omdat je een abonnement hebt kunnen we rekenen op een zekere afzet voor onze groenten. Hierdoor kunnen onze boeren een goede teeltplanning opstellen, de groenten aan eerlijke prijzen verkopen en onnodige groenteoverschotten vermijden. De zekere afzet maakt een grote teeltdiversiteit mogelijk en stelt ons in staat om werkzekerheid te genereren voor alle boeren en werknemers op De Wassende Maan. Dankzij onze bioboxen zijn we immers in staat om ook de boeren een stabiel bediendecontract te geven. Zo kunnen ze zeker zijn van een vast inkomen, vrije weekends, en net zoveel vakantie, recht op ziekteverlof en pensioen als de medewerkers die in de administratie, logistiek of winkel werken. En dat is allesbehalve evident in de landbouwsector!

    Met jouw abonnement geniet je dus niet alleen van het beste van onze velden, je draagt onrechtstreeks ook bij aan een gezonde en stabiele landbouw mét toekomst.

    Is een biobox gezond?

    Een biobox is razend gezond. Het is in de eerste plaats een box vol biologische en/of biodynamische producten. Je blijft dus gespaard van chemische toevoegingen, pesticiden, herbiciden, ggo's en veel meer. Je kan stellen dat de producten uit jouw biobox op dat vlak veel puurder en gezonder zijn.

    Groenten zijn gezond. Dat weet iedereen! Met een biobox zal je heel gemakkelijk meer groenten op je bord krijgen. Wist je dat een gemiddeld gezin in 2015 maar 750 gram groenten per week at? Een biobox helpt je meteen aan een véél gezonder eetpatroon.

    Bovendien zijn de groenten echt kraakvers. Dit kunnen we garanderen omdat ze zonder tussenpersonen en zonder ellenlang transport recht van ons veld op jouw bord terechtkomen. In de praktijk worden bepaalde producten de dag voordien geoogst, de volgende ochtend in jouw biobox gestopt en die namiddag door jou opgehaald in het afhaalpunt. Verser kan echt niet!

    Doorheen het jaar zorgen we gegarandeerd voor een heerlijke variatie en diversiteit in de inhoud, mee met de seizoenen. We beloven je: je eet gevarieerder dan je ooit zou eten. Je ontdekt ook veel nieuwe groenten en fruit. Had je ooit al gehoord van mosterdblad, loganbes, roodlof of romanesco?

    Is een biobox gemakkelijk?

    Je hoeft niet meer na te denken over welke groenten je zal kopen. Wij stellen met veel zorg een lekkere box voor jou samen! Wekelijks word je ondersteund met receptideeën via de nieuwsbrief. Ook op onze groente- en fruitwijzer op de website vind je heel wat tips & tricks.

    Gedaan met etiketten lezen of verschillende winkels afschuimen: wij zorgen voor (h)eerlijke groenten van eigen land én maken bij aankoop van andere producten altijd een duurzame keuze. Zo eet je met een gerust geweten.

    Met een netwerk van meer dan 50 afhaalpunten in regio Gent en Deinze is er altijd een afhaalpunt in jouw buurt. We zorgen voor een lang afhaalmoment, zodat je je biobox kan ophalen wanneer het voor jou het beste past.

    Webshop

    Kan ik mijn biobox aanvullen met meer bioproducten?

    Je kan je biobox aanvullen met honderden (h)eerlijke lokale (bio)producten op de webshop. → naar de webshop

    Voor al je gerechten, het aanvullen van je voorraadkast, het geven van een drink, het verzorgen van je lichaam, het schoonmaken van je huis, het voeden van je huisdier … kun je in onze ‘online winkel’ terecht. 

    Bestel je vaak bij naast je bioboxen? Dan is het interessant om extra saldo aan je account toe te voegen zodat er steeds voldoende saldo is om je biobox leveringen niet in het gedrang te brengen. Je kan saldo gemakkelijk aanvullen door in het menu van je account naar ‘Mijn saldo’ te gaan. Je klikt op de groene knop ‘Saldo toevoegen’ en volg de instructies. 

    Je kan naast een bedrag naar keuze laten toevoegen aan je domiciliëring van de je bioboxen. Zodat je elke maand voldoende saldo hebt voor je bioboxen. En zo zelden nog je bankkaart of bankapp moet bovenhalen om op tijd saldo bij te plaatsen. 

    Hier voor moet je de klantendienst mailen of bellen. 

    biobox@dewassendemaan.be of 09/386 82 14

    Wanneer is de webshop open?

    De webshop is 24/7 open. Maar …
    - Je bestelt ten laatste op zondag om 22u als je je pakket wil ophalen op dinsdag en woensdag.
    - Je bestelt ten laatste op dinsdag om 22u als je je pakket wil ophalen op donderdag en vrijdag. 

     

    Voor sommige producten zoals vers vlees, heeft de producent meer voorbereidingstijd nodig en is het toch nodig iets langer vooraf te bestellen. Deze producten herken je doordat er een informatie pictogram staat naast het groene plusje, waarmee je een product toevoegt aan je winkelmandje. Als je daarover gaat met je muis, kun je lezen wat voor dit product de deadline is.

     

    Kan ik meerdere bestellingen plaatsen voor dezelfde levering?

    Dat kan zeker. Zolang de deadline voor jouw levermoment niet verstreken is, kun je nog steeds iets bestellen. Zo kun je de producten die een vroegere deadline hebben vroeger bestellen en de andere producten later. Zoals je verkiest!
    Of was je nog iets vergeten te bestellen en de deadline voor jouw levering is nog niet verstreken, plaats gerust nog een bestelling.

    Waar kan ik mijn webshopbestellingen raadplegen?

    Je kunt dat in het menu van je account, door rechtsboven op je naam te klikken. Ga naar ‘Mijn bestellingen’. Ook de bioboxen staan hier mee in het lijstje, als je een abonnement op een biobox hebt. Je kan ook naar de bestelbevestiging in je mailbox gaan.

    Hoeveel kost de levering van mijn bestelling?

    - Ben je abonnee op 1 of meerdere bioboxen of een webshop-abonnement (€95 of ledenPLUS-formule van €200) dan is je levering gratis.
    - Ben je geen abonnee, dan betaal je geen servicekosten bij bestellingen boven de €35.
    - Dus enkel als je geen abonnee bent én een bestelling van minder dan €35 plaatst, betaal je servicekosten van €4,50.

    Hoe verlopen de betalingen op de webshop?

    Heb je saldo staan, dan zal je bestelling van het saldo gaan.
    Is je saldo ontoereikend dan kun je bij betalen via bancontact/payconiq, je bank app of met je maaltijdcheques van Monizze of Pluxee. 

    Heb je helemaal geen saldo dan betaal je ook via bancontact/payconiq, je bank app of met je maaltijdcheques van Monizze of Pluxee.
    Wie een webshop-abonnement heeft (of de vroegere plukbox) genereert automatisch elke maand saldo door de domiciliëring en hoeft niet voor elke bestelling apart te betalen via bancontact of je maaltijdcheques. Of ook niet telkens zelf saldo bij te laden.

    Wie abonnee is op (een) biobox(en) genereert ook maandelijks via domiciliëring saldo ter waarde van de bioxen die de komende maand gaan geleverd worden. Dit is telken rond de 3e dag van de maand.
    Dit saldo is echter enkel voor de bioboxen. Plaats je een bestelling bij via de webshop. Dan gaat dit ook van dit saldo. 

    Daarom raden we aan om extra saldo bij te laden, als je nog geen extra saldo hebt bovenop het saldo van je bioboxen.

     

    Wanneer ontvang ik mijn maandelijks saldo?

    De domiciliëring gaat telkens door rond de 3e van de maand. 

    Meestal is je nieuwe saldo al beschikbaar op de 4e van de maand. Je krijgt er via e-mail melding van en je kan het ook in je account bij ‘Mijn saldo’ zien.

     

    Waar kan ik mijn saldo raadplegen?

    Je kan dit in je account zien in het menu onder je naam rechtsboven. Je moet hiervoor ingelogd zijn. 

    In het menu ga je naar ‘Mijn saldo’.

     

    Hoelang blijft mijn saldo geldig?

    Niet gebruikt saldo blijft altijd staan. Af en toe wordt er een mail gestuurd naar klanten die het resterende saldo al enige tijd niet gebruikt hebben.

    Mijn saldo staat op 0, kan ik nog bestellen op de webshop?

    Jazeker, je kan altijd bestellen. Er zal je gevraagd worden meteen te betalen via bancontact/payconiq, je bank app of met je maaltijdcheques van Monizze of Pluxee.

    Ik heb een bestelling geplaatst. Kan ik die nadien raadplegen?

    Je ontvangt van elke bestelling op de webshop een bevestigingsmail. Maar ook in je account bij ‘Mijn bestellingen’ kun je de bestelling raadplegen.

    Hoe ziet mijn bestelling eruit in het afhaalpunt?

    Bestellingen via de webshop kunnen in 2 verschillende soorten bakken zitten. Er zijn kleine en grote witte bakken voor de ‘droogwaren’ en zaken die niet gekoeld vervoerd mogen worden. En er zijn zwarte koelboxen voor de ‘verswaren’, de producten die wel de hele keten gekoeld moeten zijn.

    Opgelet! In de koelboxen zitten meestal 2 bestellingen van 2 verschillende klanten. Je vind je bestelling in de zwarte koelbox aan de linkerkant als je naam(sticker) ook aan de linker kant op de koelbox kleeft. Idem voor de rechterkant.
    Ben jij de eerste die je gekoelde bestelling uit de koelbox haalt. Sluit aub het deksel weer goed af, zodat de bestelling van de andere kant nog lang genoeg gekoeld blijft.
    Een overzicht van alle soorten bakken, ook voor de bioboxen vind je → hier!

    plukbox

    Wat is de plukbox?

    De plukbox is een abonnement op onze webshop. Voor een gekozen budget vul je zelf een box met onze verse groenten, fruit en +100 andere bioproducten op onze webshop. Je kiest zelf je bestelritme: bestel je graag elke week, om de twee weken, eens per maand; of elke keer anders? Je bestelling wordt gratis geleverd in een afhaalpunt naar keuze.

    Concreet betaal je aan het begin van de maand telkens een vast bedrag dat wordt omgezet in tegoed voor de webshop. Je kan zelf bepalen in hoeveel bestellingen je dit tegoed wil gebruiken. Eventueel resterend tegoed wordt overgedragen naar de volgende maand. Bij inschrijving kan je kiezen uit 3 maandelijkse bedragen waartoe je je wil engageren:

    • Plukbox van € 95 webshoptegoed / maand

    Hoe verloopt de betaling van mijn plukboxabonnement?

    De betaling van je plukboxabonnement gebeurt via domiciliëring. Hiervoor verleen je bij de start van je abonnement een mandaat aan De Wassende Maan cv. Je ontvangt van ons een mail met een uitnodiging om eenvoudig online je mandaat voor domiciliëring te ondertekenen. Hiervoor werken we samen met onze betrouwbare partner Twikey. Via deze domiciliëring betaal je jouw abonnement automatisch maandelijks rond de 4de kalenderdag van de maand.

    Ik krijg mijn webshoptegoed niet opgebruikt, wat nu?

    Geen zorgen! Indien je je webshoptegoed niet volledig hebt opgebruikt op het einde van de maand, wordt het resterende tegoed automatisch overgezet naar de volgende maand.

    Als je je webshoptegoed op langere termijn niet opgebruikt krijgt, is een kleiner plukboxabonnement vast een goede oplossing. Het kleinste plukboxabonnement in ons aanbod bevat € 50 maandelijks tegoed (voorbeeld: hiermee kan je bv. € 12,5 bio boodschappen per week bestellen). Overschakelen kan makkelijk via een seintje aan onze klantendienst via biobox@dewassendemaan.be of 09/386.98.79.

    Kan ik mijn plukboxabonnement combineren met een ander bioboxabonnement?

    Ja dat kan! Je kunt een webshop abonnement combineren met een abonnement op 1 of meerdere bioboxen. Voeg gemakkelijk een abonnement toe door in de webshop naar de categorie ‘abonnementen’ te gaan en daar het abonnement naar keuze in je winkelmandje te steken. Na het afrekenen, ontvang je een bevestigings mail over het abonnement dat je gekozen hebt.
    Je eerste levering zal doorgaan als je daarvoor op een zaterdagochtend een bevestigingsmail ontvangen hebt. In die mail zie je alle details voor die levering. Het afhaalpunt dat je koos, op welke dag en tussen welke uren je kunt ophalen.

    Hoe kan ik mijn favoriete producten gemakkelijk terugvinden op de webshop?

    Bij elk product zie je in de rechterbenedenhoek een hartje staan. Klik op het hartje. Het hartje krijgt een volle kleur en je vindt dit favoriete product terug via de balk bovenaan bij het hartje. Waar ook de hoofdcategorieën voor de webshop staan.

    Varia

    Ben je op zoek naar een origineel en duurzaam cadeau?

    Doe je zus of broer, moeder of vader, vriend of vriendin een plezier met een geschenkmand of cadeaubon van De Wassende Maan. Je kan zo'n bon spenderen in onze biowinkel (niet geldig voor bioboxen of webshop). Hier kan je een cadeaubon of geschenkmand bestellen.


    https://www.dewassendemaan.be/tip-geschenkmand-bon

    Kan ik ook een biobox cadeau doen?

    Het is nu ook mogelijk om een eenmalige biobox te bestellen via de webshop. Dit kan een manier zijn om iemand een biobox cadeau te doen. Als je dit als aparte bestelling plaatst dan kun je dit zelfs laten leveren in een ander afhaalpunt dan dat jij normaal laat doen. Dus een afhaalpunt die handig is voor de persoon waaraan je schenkt.
    Ben je zelf geen klant bij De Wassende Maan, maar wil je wel biobox(en) schenken? Neem contact op met de klantendienst en we spreken wel iets af.
    biobox@dewassendemaan.be of 09/386 82 14

    Kan ik een ruimte huren op de boerderij voor mijn activiteit, lezing, cursus, workshop,...?

    Ja, dat kan! Onze mooie zaal met plaats voor ca. 20 personen en/of open professionele keuken kan je huren voor jouw activiteit, lezing, (kook)cursus, (kook)workshop, vergadering,... De leuke locatie op de boerderij krijg je er gratis bovenop! Alle info vind je hier.