Jan aan het woord: een blik op 2025
2024 was een jaar vol uitdagingen en mooie stappen voorwaarts. In deze nieuwjaarsbrief kijken we terug op wat we samen hebben bereikt en vooruit naar het boeiende jaar 2025. Lees hoe we blijven groeien, lokaal impact maken en onze ambities verder vormgeven.
Op de roetsjbaan
Wat een roetsjbaan was me dat, het voorbije jaar, 2024, bedoelen we dan. Nadat we in 2023 geduldig aan de weg hadden getimmerd om belangrijke software beslissingen te nemen, stond de voorbije lente in het teken van briefings, overleg, testen en nog eens testen, bijsturen en weer testen, zuchten, vloeken, en weer testen, …, maar het lukte: op 6 juni ‘24 ging onze nieuwe webshop online, eind augustus gevolgd door de nieuwe website. De kinderziektes zijn eruit, logistiek staan we klaar voor een groeispurt.
Think global, Act local
In het vernieuwde assortiment ligt heel sterk de focus op “lokaal” (ook in onze biowinkel) : groenten van collega-boeren, boter en zuivel uit Lovendegem, dé smakelijkste chocomousse uit Gooik, vlees van De Vierklaver en DubbelDoel en seitan uit Zwalm, vruchtensappen, ambachtelijk bereide kant-en-klaar gerechten, appelwijn, koffie rechtstreeks van de boer uit Honduras, linzen uit Zulte en veel meer lekkers. Daar steken duidelijke keuzes achter : voor kwaliteit, vakmanschap en zuivere smaken, maar ook voor het minimaliseren van voedselkilometers. Immers, de keuze voor een ecologisch verantwoorde landbouwteelt hoort ook weerspiegeld te zijn in ecologische keuzes op àlle niveaus.
Maatschappelijke impact
Op commercieel vlak focussen we in 2025 op een verdubbeling van de activiteiten uit de webshop. Achter de schermen wordt sterk geïnvesteerd in het verhogen van de efficiëntie van onze logistieke en aankoopprocessen. Ook in 2025 willen we nog sterker aantonen dat succesvol economisch pionieren hand in hand gaat met maatschappelijke impact. Dat doen we uiteraard in de eerste plaats door onze ecologische teeltwijze, maar ook door onze manier van samenwerken (we zijn en blijven een coöperatieve), én door onze manier van in de wereld staan en samenwerken.
Zopas werden door het Gents Milieufront (GMF) de namen van 3 winnaars van een groenteabonnement bekendgemaakt. De samenwerking met GMF kadert in onze visie om als biobedrijf stevig geworteld in de maatschappij te staan.
Diezelfde grondgedachte stimuleert ons om in zee te gaan met Groeisels. Dirk en Tine van Groeisels geven een zinvolle dagbesteding aan mensen met een verstandelijke of fysische beperking, mensen met een burnout of psychische kwetsbaarheid, … Zij zullen op donderdag en vrijdag instaan voor veel groenonderhoud, meehelpen met de oogst, afvalhout omtoveren tot tuinmeubilair, onze dieren verzorgen… Dit belooft een heel toffe samenwerking te worden.
Onze maatschappelijke impact vergroten, én tegelijk een boeiend commercieel biodynamisch bedrijf uitbouwen. In 2025 focussen we op een verdubbeling van de webshop.
2025 wordt boeiend, en dat doen we grààg met jou : als aandeelhouder, als klant, als sympathisant, als ambassadeur.
Bedankt dat je deel uitmaakt van ons verhaal.
Een warm en hoopvol nieuw jaar gewenst,
Jan